”Polski etos rycerski” - konferencja w Warszawie

2014-06-25 00:00:00
”Polski etos rycerski” -  konferencja w Warszawie

W poniedziałek 23. czerwca 2014 r. w Warszawie odbyła się konferencja zatytułowana "Polski etos rycerski". Jej organizatorami był Klub Polonia Christiana oraz Krucjata Młodych. Dr Paweł Skrzydlewski wygłosił referat pt. "Męstwo i polityka – na kanwie nauczania Pawła Włodkowica". Drugi z prelegentów, prof. Mieczysław Ryba w swoim wystąpieniu zajął sie tematem "Obrony chrześcijańskiej Europy w polskiej tradycji"

Dr Paweł Skrzydlewski zwrócił uwagę na nieprzemijającą wartość nauki Pawła Włodkowica również w dziedzinie krzewienia cnoty męstwa, tak nierozdzielnie związanej z rycerskością.

Jak zaznaczył prelegent – Włodkowic pozostanie nie tylko najwybitniejszym polskim teoretykiem prawa i jednym z największych w dziejach Polski uczonych i polityków, ale także niezłomnym mężem zawsze i wszędzie gotowym do obrony prawdy i dobra człowieka, tak mocno zaatakowanego przez Państwo Krzyżackie i związaną z nim antyludzką doktrynę. Męstwo, które posiadł i praktykował Włodkowic – wyrażało się w walce z błędnymi doktrynami, wręcz nienawistnymi wobec człowieka i jego społeczności, lecz głęboko ukrytymi pod „maską dobra” i retoryki, często odwołującej się do chrześcijaństwa i jego zasad. Polskiemu uczonemu (i to na arenie całej europejskiej kultury), udało się jak nikomu wcześniej ukazać szereg fałszywych doktryn,  które stały się ideowym zapleczem polityki Zakonu Krzyżackiego. Przede wszystkim wykazał, że Zakon i jego państwo nie tylko dokonywali pogwałcenia przyrodzonych prawa człowieka i narodów, ale także Prawa Bożego, danego ludziom w Objawieniu i niesionego przez Kościół Powszechny. Tym samym Krzyżacy zasługiwali na miano heretyków i tych, którzy obłudnie i haniebnie używają wiary chrześcijańskiej do realizacji swych, a nie chrześcijańskich interesów. Walka z krzyżacką butą, fałszywą teorią wojny, prawa, fałszywą teorią i praktyką relacji religii do polityki, błędną relacją państwo – Kościół, wymagała nie tylko wręcz heroicznej pracy i odwagi od polskiego uczonego, ale także siły intelektu, której – jak podkreślał dr Paweł Skrzydlewski – nie zabrakło Włodkowicowi.

W swoim wystąpieniu prelegent przedstawił główne założenia filozoficzne, które legły u podstaw mężnej walki Włodkowica z wypaczeniami krzyżackimi. Włodkowic, by pokonać zagrożenia płynące nie tylko dla Polski, musiał uderzyć w samą istotę i misję Krzyżaków, jaką było przekonanie o konieczności niesienia siłą fizyczną (przez państwo) wiary religijnej oraz przekonanie o nierówności, co do godności przyrodzonej chrześcijan i pogan. Te ideowe czynniki miały usprawiedliwiać ekspansję państwa krzyżackiego i były źródłem faktycznej siły i sukcesów Krzyżaków. Polski uczony udowodnił, że są one nie tylko sprzeczne z prawym ludzkim rozumem, ale także z nauką Chrystusa Pana, tradycją cywilizacji Zachodu (łacińską) i nie mogą być bez szkody podzielane przez nikogo, komu drogie są prawda i samo dobro człowieka. Tym samym Włodkowic, jako niezłomny uczony i mężny polityk – ugruntował w tradycji polskiej autentyczną tolerancję, której sednem jest poszanowanie w prawdzie dobra człowieka i jego godziwego sposobu życia; praw i wolności, jakie mu przysługują z racji przyrodzonej godności.

Zdaniem prelegenta zasadniczą pomocą (obok silnej wiary religijnej i miłości Ojczyzny) w toczonej przez Włodkowica „wojnie” z wypaczeniami krzyżackimi, były poglądy filozoficzne, które Włodkowic zaczerpnął od św. Tomasza z Akwinu. Pozwoliły mu one dostrzec autentyczne, a nie ideologiczne podstawy właściwych relacji między Kościołem a państwem; władzą państwową, a wolnością i prawami człowieka. Tym samym jak podkreślił prelegent – Włodkowic pozostanie na zawsze w historii Polski i całego świata zachodniego - nauczycielem łączenia głębi filozoficznych ujęć życia społecznego z postawą niezłomnego realisty i pragmatyka, mającego na względzie przede wszystkim to, co najważniejsze, święte i wieczne. Swą heroiczną pracą profesora prawa; służbą ambasadora króla polskiego; posługą kapłana wiernego Chrystusowi – pokonał on, i starł w proch butę krzyżacką, wykazując się męstwem, jakiego nie znajdziemy przed nim.

Zdaniem Skrzydlewskiego – w tym właśnie rozumnym męstwie należy naśladować Włodkowica dziś, ale i w przyszłości, gdyż liczne błędy antropologiczne oraz związane z nimi fałszywe i zbrodnicze formy życia (cywilizacja śmierci) domagają się natychmiastowego działania pokierowanego męstwem.

Prof. Mieczysław Ryba w swoim wystąpieniu zobrazował średniowieczny etos rycerski, silnie zakorzeniony w kulturze europejskiej. Swoje rozważania profesor rozpoczął od charakterystyki postaci Zawiszy Czarnego. Rycerz ten uczestniczył w wielu wyprawach i bitwach u boku Zygmunta Luksemburskiego przeciwko Turkom, którzy w owym czasie zagrażali Europie. Na wezwanie Władysława Jagiełły wrócił do kraju po to, aby walczyć z Krzyżakami pod Grunwaldem. Bitwa ta przeniosła się z  przestrzeni czysto militarnej, na grunt intelektualny, kiedy to na Soborze w Konstancji stanęła sprawa sporu polsko-krzyżackiego. Czołową postacią broniącą racji łacińskich (polskich) był Paweł Włodkowic, w obronie polskiego króla wystąpił też Zawisza Czarny.

Zatem w bitwie pod Grunwaldem starły się nie tylko dwie wielkie armie, ale nade wszystko dwie wielkie cywilizacje. Poddani silnemu wpływowi  bizantynizmu Krzyżacy i stojący na gruncie łacińskim Polacy. Ów bizantynizm polegał m. in. na uprzedmiotowieniu religii. Chrześcijaństwo w wydaniu krzyżackim było bardziej narzędziem dla podbojów, a nie religią, która w sposób zasadniczy porządkuje relacje człowieka z  Bogiem. Płytkość bizantyjskiego podejścia do religii ujawniła się w 1525 roku, kiedy to zakon przyjął luteranizm i zsekularyzował się.

Wydarzenia z początku wieku piętnastego doskonale ilustrowały misję cywilizacyjną Polski na następne stulecia. Obrona wolności, wolności  rycerskiej (szlacheckiej), a zarazem obrona chrześcijaństwa (polska jako „przedmurze chrześcijaństwa) to dwa wyznaczniki misji cywilizacyjnej narodu szlacheckiego, a zarazem państwa polskiego w centralnej Europie.

Oczywiście realizacja tej misji wiązała się z kształtowaniem rycerskiej postawy kolejnych pokoleń. Upadek moralny w osiemnastym wieku (wszechobecna zdrada, zniewieścienie itp.) prowadzić musiały do upadku Rzeczpospolitej. Odrodzenie w czasach zaborów polegało nade wszystko na nieustannych próbach budzenia narodowego ducha. Świetnie to robił Henryk Sienkiewicz, który wskazywał na rycerskie wzorce w polskiej historii (Zbyszko z Bogdańca,  Skrzetuski, Kmicic, Michał Wołodyjowski). To właśnie na takich postaciach wychowywało się pokolenie Polaków, które doczekało niepodległości w 1918 roku. Zaraz po jej odzyskaniu Polska zmuszona była zdać egzamin ze swojej „misji” w wojnie polsko-bolszewickiej, gdy trzeba było na powrót bronić europejskiej wolności i chrześcijańskiej wiary. Na polach pod Warszawą znowu rozegrała się nie tylko wielka bitwa militarna, ale równię olbrzymie starcie cywilizacyjne.

Cały czas silny był w polskim projekcie wychowawczym wzorzec rycerski. Wystarczy przyjrzeć się pseudonimom młodych żołnierzy z czasów okupacji, gdzie Kmicic czy Zawisza występowali na porządku dziennym. Polskie harcerstwo od lat czerpie wzorzec rycerskie, gdzie  Zawisza Czarny stał się tu wręcz postacią mityczną. Współczesna ucieczka od tych rycerskich wzorców wprowadza wśród młodego pokolenia Polaków ogromne zamieszanie i moralną degradację. Należy wrócić do tych wielkich wzorców z przeszłości, gdyż tylko dzięki temu możemy myśleć o narodowym odrodzeniu. Jak mówił prymas Wyszyński: „Naród, który nie wierzy w wielkość i nie chce ludzi wielkich, kończy się. Trzeba wierzyć w swą wielkość i pragnąć jej”.


PiotrSkarga.pl

W trudnych okresach polskiej historii z Podhala często płynął głos rozsądku i przywiązania do polskości. Dzisiaj, w obliczu niszczenia polskiej szkoły przez lewackich ideologów z Ministerstwa Edukacji Narodowej, Górale chcą wyrazić swój sprzeciw i upomnieć się o normalność procesu edukacji. W sobotę 21 grudnia Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej Ks. Piotra Skargi, Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły oraz Stowarzyszenie Rodzice Chronią Dzieci organizują manifestację w Parku Miejskim w Nowym Targu. Protest odbędzie się w godzinach 12.00 – 14.00.
Kardynał Gerhard Ludwig Müller, biskup Athanasius Schneider ORC, biskup Joseph Strickland oraz ojciec Jan Strumiłowski OCist to duchowni występujący w filmie „Credo”, przekazujący nam cenną wiedzę o współczesnym Kościele. Film zrealizowany przez Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi dzięki Darczyńcom i Przyjaciołom będzie wyemitowany w środę 18 grudnia w Elblągu. Na bezpłatny pokaz zapraszają Stowarzyszenie Ks. Piotra Skargi oraz Stowarzyszenie Elbląscy Patrioci.
Za wymysły lewackich propagandzistów płacimy wszyscy w podniesionych cenach nośników energii, nowych podatkach i poprzez ukryte koszty, windujące wydatki na produkcję, usługi i funkcjonowanie gospodarstw domowych. O tym, w jaki sposób tzw. walka o ochronę klimatu będzie rzutowała na drenowanie budżetów rodzin i firm dowiemy się na spotkaniu Klubu „Polonia Christiana” w Poznaniu 19 grudnia w „Domu Technika”. Tytuł spotkania z dr. Mariuszem Błochowiakiem to „Oszustwo klimatyczne – przyczyny zmian klimatu”.
Czas Adwentu to czas oczekiwania na przyjście na świat Bożej Dzieciny, naszego Zbawiciela Jezusa Chrystusa. Wykorzystajmy dobrze dni przybliżające nas do Bożego Narodzenia, zwróćmy nasze myśli do betlejemskiej stajenki i zaczerpnijmy nadziei na osobiste odrodzenie. Oddajmy się modlitwie przygotowującej nas do Narodzin Pana i skorzystajmy z rekolekcji prowadzonych przez O. Jana Strumiłowskiego OCist, udostępnionych na kanale PCh24TV. Pomóżmy w ich promocji, aby dotarły do jak najszerszego grona osób.
W niesieniu pomocy ofiarom tegorocznej powodzi na południu Polski konieczne było starcie się z dwoma żywiołami – niszczycielską siłą nieujarzmionej wody i bolesnymi owocami kampanii wrogości wobec Kościoła. Przyjaciele i Darczyńcy Stowarzyszenia Ks. Piotra Skargi udowodnili, że sercem, rozumem i ludzką hojnością można wygrać z wieloma przeciwnościami, zwyciężając dobrem i miłością.