Irlandia: modyfikowane ziarno może nie nadawać się na hostie
2008-09-03 00:00:00
Hostie upieczone z genetycznie modyfikowanej pszenicy mogą nie spełniać wymogów prawa kanonicznego – uważa ks. Seán McDonagh, znany irlandzki komentator kwestii dotyczących ekologii i środowiska naturalnego.
Zdaniem kapłana watykańska Kongregacja Nauki Wiary może podejść do kwestii komunikantów wytworzonych z transgenicznego ziarna podobne jak w przypadku bezglutenowych hostii dla tych, którzy cierpią na celiakię. Prawo kościelne w tym przypadku pozwala na użycie hostii z minimalną zawartością glutenu, nie dopuszczając do posługiwania się komunikantami pozbawionymi kompletnie mąki pszennej.
"Dotąd genetycznej modyfikacji poddane zostały kukurydza, soja, olej rzepakowy Canola i ziemniaki. Wiele firm zajmujących się biotechnogią chciałaby genetycznie modyfikować także pszenicę. Jeśli to przejdzie, pojawi się pytanie, czy taka pszenica może być uznawana podczas Eucharystii?" – pisze ks. McDonagh na łamach "Intercom", pisma wydawanego przez Konferencję Biskupów Irlandii. Ksiądz cytuje przy tym fragment Kodeksu Prawa Kanonicznego o tym, że chleb w Ofierze Eucharystycznej powinien być "czysto pszenny i świeżo upieczony, aby nie było żadnego niebezpieczeństwa zepsucia"(Kan. 924).
Duchowny przypomina, że genetycznie modyfikowana pszenica nie jest zrobiona tylko z samej pszenicy, gdyż, aby ją uodpornić na herbicydy (chemiczne środki ochrony roślin), dodawane jest białko. Zdaniem księdza rodzi to pytanie, czy taka pszenica jest ważna materią dla sprawowania Ofiary i sakramentu Eucharystii. "Jeśli Kongregacji Nauki Wiary, bez względu na argumenty zdrowotne podnoszone ze strony chorych na celiakię, nie uznała hostii bezglutenowych za ważną materię dla Eucharystii z powodu usunięcia z nich białka zboża, jak może usankcjonować genetycznie modyfikowaną pszenicę, w której dodano białko uodparniające na środki chwastobójcze?"– zastanawia się kapłan.
W 2004 roku z powodu protestów konsumentów amerykański koncern Monsanto zrezygnował z wytwarzania genetycznie zmodyfikowanej pszenicy. Technologia takiej produkcji jest znacznie bardziej skomplikowana niż w przypadku genetycznie zmodyfikowanych odmian kukurydzy i soji.
Źródło: KAI
Ubiegłoroczny sukces „Podsumowania Roku” skłania nas do kontynuowania tego ciekawego formatu dyskusyjnego. Już w środę 22 stycznia 2025 r. spotkają się z Państwem: Witold Gadowski, Arkadiusz Stelmach i Krystian Kratiuk. Program poprowadzi Łukasz Karpiel. Wstęp wolny – zapraszamy!
Gdy 35 lat temu upadał w Polsce komunizm wydawało nam się, że okres szykanowania Kościoła i wiernych skończył się raz na zawsze. Niestety, tak nam się tylko wydawało. Dzisiaj ponownie zadajemy sobie pytanie – jaka będzie nasza Ojczyzna? Odpowiedzi na tę kwestię będzie można poszukać już 18 stycznia, podczas spotkania Klubu „Polonia Christiana” z red. Krystianem Kratiukiem...
W piątek 17 stycznia o godzinie 18:00 w Hotelu Golden Tulip na krakowskim Kazimierzu (ul. Krakowska 28) odbędzie się wyjątkowe spotkanie autorskie z biskupem Athanasiusem Schneiderem. Wydarzenie będzie poświęcone jego najnowszej książce pt. „Credo. Kompendium wiary katolickiej” – niezwykłemu katechizmowi, który w prosty i przejrzysty sposób tłumaczy fundamenty wiary katolickiej.
Klub „Polonia Christiana” w Lublinie zaprasza na debatę pt. „Neomarksistowski eksperyment na narodzie. Wyzwania na 2025 rok”, która odbędzie się w sobotę 11 stycznia 2025 roku o godzinie 17:00. Gościem specjalnym klubowego spotkania będzie prof. Ryszard Zajączkowski, filozof związany z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim (KUL) i założyciel Stowarzyszenia Inicjatyw Naukowych.
W piątek 3 stycznia wieczorem, w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, odbędzie się inauguracja polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Na ten dzień swoje protesty zapowiedzieli rolnicy z całej Polski, sprzeciwiający się destrukcyjnej polityce UE w zakresie rolnictwa czy tzw. Zielonego Ładu. Wbrew oczekiwaniom rolników do Warszawy nie przybędzie przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen, firmująca pogłębiający się w Europie chaos ekonomiczny i społeczny.