Konstytucja europejska wobec instytucji małżeństwa i rodziny

2004-10-03 00:00:00

Projekt Konstytucji UE zawiera bardzo niewiele zapisów dotyczących małżeństwa i rodziny. Można je podzielić na dwie grupy. Jedne to takie, które mówią bezpośrednio o małżeństwie i rodzinie, a drugie, które pośrednio mogą dotyczyć tych instytucji. Widocznie w oczach autorów konstytucji tj. Konwentu, którzy pragną uczynić z Unii "punkt odniesienia w nowym porządku świata"(zob. Wstęp do Konstytucji Europejskiej), małżeństwo i rodzina mają niewielką rolę do odegrania w tworzeniu tego nowego porządku. Na 53.900 słów i 250 stron polskiej wersji Konstytucji słowa "małżeństwo" i "rodzina" pojawiają się tylko raz, a słowa "rodzice" i "życie rodzinne" zaledwie dwukrotnie. Zapisy dotyczące małżeństwa i rodziny pojawiają się w drugiej części Konstytucji tj. Karcie Praw Podstawowych w działach zatytułowanych "Wolności", "Równość" i "Solidarność”.

Przytoczmy zatem artykuły konstytucyjne z działu o wolnościach (czyli co nam wolno):

Art. II-7: Poszanowanie życia prywatnego i rodzinnego
Każdy ma prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, domu i komunikowania się.

Art. II-9: Prawo do zawarcia małżeństwa i prawo do założenia rodziny
Prawo do zawarcia małżeństwa i prawo do założenia rodziny są gwarantowane zgodnie z ustawami krajowymi regulującymi korzystanie z tych praw.

Zauważmy, że zapis ten nie zawiera definicji małżeństwa jako związku mężczyzny i kobiety, co przy analizie innych aktów prawnych Unii można uznać za poważne, o ile nie celowe, zaniedbanie stanowiące zagrożenie dla uprzywilejowanej pozycji tradycyjnego małżeństwa i rodziny będących jednym z filarów cywilizacji europejskiej. Zapis ten również odwołuje się do już istniejącego ustawodawstwa krajowego, a jak wiemy w wielu już krajach Unii prawa małżeństwa i rodziny zostały rozszerzone na związki homoseksualne.

Oprócz tego w Art. II-14: Prawo do nauki mówi, że:
"prawo rodziców do zapewnienia wychowania i nauczania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi, filozoficznymi i pedagogicznymi" [jest] "szanowane, zgodnie z ustawami krajowymi regulującymi korzystanie z tej wolności i tego prawa."

Z kolei Art. II-24 z działu "Równość" określa Prawa dziecka
  1. Dzieci mają prawo do ochrony i opieki, jaka jest konieczna dla ich dobra. Mogą swobodnie wyrażać swoje poglądy. Poglądy te są brane pod uwagę w sprawach, które ich dotyczą, stosownie do ich wieku i stopnia dojrzałości.
  2. Wszystkie działania dotyczące dzieci, zarówno podejmowane przez władze publiczne, jak i instytucje prywatne, należy podporządkować najlepszym interesom dziecka.
  3. Każde dziecko ma prawo utrzymywania stałego, osobistego związku i bezpośredniego kontaktu z obojgiem rodziców, chyba że jest to sprzeczne z jego interesami.
Nie wiadomo jednak, kto ma określać na czym polega najlepszy interes dziecka. Czy mają to być rodzice, czy też urzędowi rzecznicy w rodzaju polskiego Pełnomocnika Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn? Ponadto też nie wiadomo jak rozumieć prawo do swobodnego wyrażania swoich poglądów przez dziecko w zestawieniu z prawem rodziców do wychowania i nauczania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Czy w przypadku konfliktu między przekonaniami rodziców a poglądami dziecka nie będzie potrzeba kolejnych rzeczników bądź urzędowych rozjemców? Nie wiadomo. Jednak trzeba mieć na uwadze, że te zapisy stwarzają możliwość dla interwencjonizmu urzędniczego w życie rodzinne.
„Proroctwa nie lekceważcie. Przepowiednie dla Polski” Pawła Kota i Adama Kowalika to fascynująca podróż po proroctwach, które Pan Bóg i Najświętsza Maryja Panna skierowali do nas za pośrednictwem polskich i zagranicznych wizjonerów.
Dlaczego we współczesnym świecie próbuje się pokazać wspólność celów ruchu syjonistycznego z chrześcijaństwem? Dlaczego „chrześcijański syjonizm” ma tak duży wpływ na decyzje polityczne o wymiarze globalnym, angażujące w politykę Izraela wiele państw świata, w tym Stany Zjednoczone? Czy „chrześcijański syjonizm”, mocny raczej w środowiskach ewangelickich, ma swoich zwolenników także w Polsce? Odpowiedzi na te pytania szukać można w nowym kwartalniku, który Stowarzyszenie Ks. Piotra Skargi przygotowało dla czytelników szukających rzetelnych informacji, które trudno znaleźć w innych mass mediach.
Przyjaciele „Przymierza z Maryją” to wspólnota istniejąca przy Stowarzyszeniu Ks. Piotra Skargi od ponad trzech lat. Gromadzi ona najbardziej oddanych Czytelników pisma, którzy w sposób szczególny postanowili pomagać w rozwoju naszego dwumiesięcznika. Ciebie też, Drogi Czytelniku, zapraszamy do tego grona – do rodziny Przyjaciół „Przymierza z Maryją”!
W pierwszy piątek miesiąca lipca, o godzinie 15.00 w Bazylice Bożego Ciała w Krakowie odbędzie się comiesięczna wspólna Modlitwa Różańcowa w intencji Apostołów Fatimy i Przyjaciół „Przymierza z Maryją”.
„Korzenie ruchu obrońców życia w Polsce” - pod takim tytułem w rzeszowskim Klubie „Polonia Christiana” prelekcję wygłosi dr Paweł Momro - jeden z autorów monografii poświęconej działalności społecznej na rzecz prawa do życia w Polsce. Tym razem spotykamy się w sobotnie przedpołudnie w kawiarni Niebo w Mieście. Zapraszamy!