Kongregacja Nauki Wiary zapowiedziała ogłoszenie „niebawem” konstytucji apostolskiej Benedykta XVI ustanawiającej ordynariaty personalne dla byłych anglikanów, którzy postanowili wstąpić do Kościoła katolickiego. Liczbę takich osób szacuje się na 400 tys. Publikujemy tekst noty.
Nota informacyjna Kongregacji Nauki Wiary w sprawie Ordynariatów Personalnych dla anglikanów, którzy wstępują do Kościoła Katolickiego
Poprzez przygotowanie Konstytucji Apostolskiej Kościół Katolicki odpowiada na liczne prośby, jakie przedłożone zostały Stolicy Apostolskiej przez grupy duchownych i wiernych anglikańskich pochodzących z różnych stron świata, którzy pragną wejść w pełną i widzialną jedność.
W tej Konstytucji Apostolskiej Ojciec Święty wprowadził strukturę kanoniczną, przewidującą ustanowienie Ordynariatów Personalnych, które pozwolą byłym anglikańskim wiernym wejść w pełną jedność z Kościołem Katolickim, zachowując jednocześnie elementy specyficznego duchowego i liturgicznego dziedzictwa anglikańskiego. Zgodnie z Konstytucją Apostolską nadzór i kierownictwo pasterskie tych grup wiernych byłych anglikanów zapewnią Ordynariaty Personalne, których Ordynariusz zostanie zwykle mianowany spośród byłego duchowieństwa anglikańskiego.
Konstytucja Apostolska, która zostanie niebawem ogłoszona, stanowi rozsądną i wręcz niezbędną odpowiedź na globalne zjawisko, wskazując jeden wzór kanoniczny dla Kościoła powszechnego, możliwy do zastosowania w różnych sytuacjach lokalnych, a w swym uniwersalnym zastosowaniu sprawiedliwy wobec byłych anglikanów. Wzór ten przewiduje możliwość wyświęcenia żonatych już byłych duchownych anglikańskich na kapłanów katolickich. Racje historyczne i ekumeniczne nie pozwalają na wyświęcanie żonatych mężczyzn na biskupów zarówno w Kościele Katolickim, jak i Prawosławnym. Dlatego Konstytucja stanowi, że ordynariuszem może być kapłan lub biskup nieżonaty. Seminarzyści ordynariatu przygotowywani będą wraz z innymi seminarzystami katolickimi, choć Ordynariat może otworzyć dom formacyjny w celu odpowiedzenia na szczególne potrzeby formacji w dziedzictwie anglikańskim. W ten sposób Konstytucja Apostolska stara się z jednej strony stworzyć równowagę pomiędzy troską o zachowanie cennego anglikańskiego dziedzictwa liturgicznego i duchowego, z drugiej wyrazić troskę, ażeby grupy te i ich duchowieństwo wcieleni zostali do Kościoła Katolickiego.
Kardynał William Levada, prefekt Kongregacji Nauki Wiary, która przygotowała to rozporządzenie, stwierdził:
– Staraliśmy się w sposób jednolity i sprawiedliwy wyjść naprzód prośbom o pełną jedność, jakie przedłożyli nam w ostatnich latach byli anglikańscy wierni pochodzący z różnych stron świata. Poprzez tę propozycję Kościół zamierza odpowiedzieć na słuszne aspiracje tych grup anglikańskich do pełnej i widocznej jedności z Biskupem Rzymu, następcą św. Piotra.
Wspomniane Ordynariaty Personalne ustanowione zostaną zgodnie z potrzebami po uprzedniej konsultacji z lokalnymi konferencjami episkopatu, a ich struktury będą w pewnym sensie podobne do struktur Ordynariatów Polowych, erygowanych w wielu krajach w celu zajmowania się opieką duszpasterską nad członkami sił zbrojnych oraz ich personelem na całym świecie.
– Anglikanie, którzy nawiązali kontakt ze Stolicą Apostolską, wyraźnie wyrazili pragnienie pełnej i widzialnej jedności w jednym, świętym, katolickim i apostolskim Kościele. Jednocześnie mówili nam o znaczeniu swoich anglikańskich tradycji w zakresie duchowości i kultu dla ich własnej drogi wiary – stwierdził kardynał Levada.
Rozporządzenie w sprawie tej nowej struktury zgodne jest z zaangażowaniem na rzecz dialogu ekumenicznego, który nie przestaje być priorytetem dla Kościoła katolickiego, w szczególności poprzez wysiłki Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan.
- Inicjatywa wyszła od rozlicznych grup anglikańskich – dodał kardynał Levada.
–Zadeklarowali oni, że podzielają wspólną wiarę katolicką, tak jak została wyrażona w Katechizmie Kościoła Katolickiego, i uznanie posługi Piotrowej jako elementu, ustanowionego dla Kościoła przez Chrystusa. Nadszedł dla nich czas wyrażenia tej domniemanej jedności w widzialnej formie pełnej komunii.
Według kardynała Levady:
- Ojciec Święty Benedykt XVI ma nadzieję, że duchowni i wierni anglikańscy, pragnący jedności z Kościołem Katolickim, znajdą w tej strukturze kanonicznej możliwość zachowania tych anglikańskich tradycji, które są dla nich cenne i zgodne z wiarą katolicką. Ponieważ w sposób wyraźny są wyrazem wspólnie wyznawanej wiary, tradycje te są darem, którym należy dzielić się w Kościele powszechnym. Jedność z Kościołem nie wymaga jednolitości nie liczącej się z różnicami kulturowymi, jak udowadnia historia chrześcijaństwa. Oprócz tego wszystkie liczne i odmienne tradycje obecne dziś w Kościele Katolickim, zakorzenione są w zasadzie, sformułowanej przez św. Pawła w Liście do Efezjan: «Jeden Pan, jedna wiara, jeden chrzest» (4, 5). Naszą jedność umacniają zatem podobne uprawnione różnice, jesteśmy zatem szczęśliwi, że ci mężczyźni i kobiety wnoszą swój szczególny wkład w nasze wspólne życie wiary.
Źródło: KAI