”Prawda, dobro i piękno w przestrzeni publicznej”. XI Kongres Konserwatywny

2014-10-19 00:00:00
”Prawda, dobro i piękno w przestrzeni publicznej”. XI Kongres Konserwatywny
 W niepołomickim zamku odbyła się XI edycja Kongresu Konserwatywnego, której towarzyszyło hasło „Prawda, Dobro i Piękno w przestrzeni publicznej”. Wystąpienia zaprezentowali Julio Loreto, prof. Paweł Skrzydlewski, prof. Roman Konik oraz redaktor  naczelny magazynu „Polonia Christiana” Sławomir Skiba. Nagrodą im. Ks. Piotra Skargi uhonorowany został ks. Dariusz Oko – teolog, filozof i duszpasterz, krytyk ideologii zagrażających dziś rodzinie i osobie ludzkiej.
 
Otwarcia Kongresu dokonał prezes Instytut Ks. Piotra Skargi Sławomir Olejniczak. Jak podkreślił, prawda, dobro i piękno to wartości ukierunkowujące nas na samego Boga. Stąd szczególnego znaczenia nabiera realizacja tych wartości w sferze publicznej. Wartości te sprzyjają uświęceniu i zbawieniu duszy, wskazując na samego Stwórcę.
 
Julio Loredo, prezes włoskiego Stowarzyszenia Tradycji, Rodziny i Własności, zaprezentował wystąpienie poświęcone rewolucji w tendencjach oraz psychologicznemu wymiarowi dechrystianizacji. Jak podkreślił prelegent, prof. Plinio Corrêa de Oliveira, założyciel ruchu Tradycji, Rodziny i Własności, wskazywał na dwie metafizyczne źródła antychrześcijańskiej rewolucji: pychę i zmysłowość. Zachodzące na ich skutek odejście od zasad chrześcijańskiej wiary i moralności przybiera postać idei, faktów, jak i tendencji. Tym dwóm pierwszym poświęcono w ciągu ostatnich wieków wiele uwagi, pomijając tendencje jako źródło idei i faktów.
 
Podstawowym problemem relacji człowieka z Bogiem pozostaje Jego poznanie. Jako byty cielesno-duchowe polegamy w tym zakresie na naszych zmysłach i rozumie. Akwinata nauczał, że cała nasza wiedza rozpoczyna się od naszych zmysłów – prawda ta posiada istotne następstwa. Jako ludzie stworzeni zostaliśmy na podobieństwo Boga, dla Jego chwały. Podobny jest cel całego stworzenia. W mnogości rzeczy stworzonych i ich cechach odzwierciedla się doskonałość Stwórcy. Stworzenie jest lustrem ukazującym obraz Boga, kontemplacja jest więc najważniejszą czynnością poznawczą człowieka.  Św. Dominik nauczał, że „kiedy człowiek kontempluje piękno i otwiera swoją duszę Bogu, przyjmując jego łaskę, zaczyna zamieszkiwać w nim życie Boże”. Człowiek jako byt cielesno­-duchowy, wystawionym na działanie otaczającego go środowiska. Równocześnie, materialne otoczenie wpływa na ducha człowieka, współokreśla jego wewnętrzne dyspozycje. Doskonale można to zaobserwować analizując sztukę i architekturę średniowiecza. Projekt średniowiecznego klasztoru, stosowane rozwiązania i towarzyszący im zamysł – tłumaczył Julio Loredo ­­– wskazuje nie tylko na jego cel, ale i na wartości realizowane w tym właśnie środowisku. Uwarunkowania te są dziś wykorzystywane w procesach dechrystianizacji, potwierdza to stan dzisiejszej kultury.

Prof. Paweł Skrzydlewski wygłosił wystąpienie zatytułowane „Rola piękna w wychowaniu człowieka”. Odwołując się do koncepcji klasycznej filozofii greckiej  prof. Skrzydlewski wskazał na zwrot relatywistyczny, którego konsekwencje możemy obserwować także w zakresie koncepcji pedagogicznych. Proces odchodzenia od greckich i chrześcijańskich zasad wyraźnie obserwować można na gruncie filozofii, kształtującej horyzonty epoki współczesnej. Zasadniczy cel wychowania, stawiany w świetle greckiej filozofii i chrześcijańskiego objawienia, bywa dziś niezrozumiany, a stanowi odpowiedź na problemy dotykające życie indywidualne i społeczne. Tylko na tych fundamentach, opartych na Prawdzie, Dobru i Pięknie, rozwijać się może prawdziwie humanistyczna kultura, kształtująca w pełni osobowość człowieka – podkreślił filozof.
 
Następnie głos zabrał wiceprezes Instytutu ks. Piotra Skargi, Arkadiusz Stelmach, informując iż w tym roku kapituła Nagrody im. Ks. Piotra Skargi zdecydowała się wyróżnić ks. Dariusza Oko. – Decyzję podjęto w uznaniu za demaskowanie na polu naukowym prawdziwych celów ideologii gender i godną naśladowania, odważną postawę syna Kościoła – podkreślił Arkadiusz Stelmach. Jak podkreślił, ks. Oko jest dziś w sposób szczególny atakowany przez lewicowe media; dziś obrona katolickiego nauczania moralnego w strefie publicznej wymaga wielkiej odwagi. Nagrodę ks. prof. Dariuszowi Oko wręczył Sławomir Olejniczak, prezes Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi. – Wszelkie dobro, jakie otrzymujemy, pochodzi od Boga – podkreślił krakowski duchowny, zwracając uwagę zgromadzonych na rolę, jaką w życiu społeczny i kształtowaniu kolejnych pokoleń odgrywa rodzina. Opieranie się destrukcyjnym wpływom, także ze strony mediów, wymaga dziś inteligencji i odwagi – dodał.
 
Prof. Roman Konik w referacie zatytułowanym „Czy współczesna sztuka sakralna służy uświęceniu człowieka?” podkreślił, że sztuka religijna musi zachowywać określone ramy formalne odpowiadające prezentowanym treściom. Symbol w średniowieczu rozumiany był dziś zupełnie różnie niż współcześnie. W średniowieczu symbol posiadał metafizyczne zakotwiczenie: wskazywał na splendor veritatis. W świecie średniowiecznej sztuki piękno posiadało obiektywny charakter, zgodnie z koncepcja pitagorejską poprzez zmysły harmonia ładu sprawia umysłowe zadowolenie. Sztuka sakralna, podobnie jak liturgia, operuje symbolem. Wskazywanie obecności Boga jest wielkim zadaniem katolickiej sztuki i architektury. Średniowieczna architektura sakralna posiadała chrystocentryczny charakter, ukierunkowywała na Boga poprzez szereg wysublimowanych środków wyrazu.
 
Zestawienie katolickiej architektury średniowiecza z tendencjami współczesnymi prowadzi do jednego wniosku: to nie Kościół potrzebuje świata, a świat Kościoła. Architektura oddająca katolickiego ducha to oddaje. Nowa architektura wynika z nowych koncepcji teologicznych. Przestrzeń sakralnie uległa radykalnej zmianie. Sacrum ustępuje miejsca nowej estetyce o charakterze użytkowym, podporządkowanej logice spotkania. W średniowieczu wystrój świątyni podkreślał związek człowieka i Kościoła z samym Chrystusem, wskazywało na osobiste miejsce w historii zbawienia. Ten aspekt uległ w wieku XX wyraźnemu rozmyciu. Modernistyczna architektura polega na szkodliwej zabawie formą, zupełnie oddzieloną od perspektywy wiary i teologii, sprowadza się do redukcji sacrum.
 
Sławomir Skiba, redaktor naczelny magazynu „Polonia Christiana” zaprezentował wystąpienie zatytułowane „Brzydota w służbie postępu”. – Czy zastanawiamy się nad tym, jaki wpływ otoczenie wywiera na nas, nasze dzieci? Jak wpływa na nasze dusze? – pytał. Wiara ludzi średniowiecza pozwała dojrzeć w świecie odniesienia do tego, co niewidzialne i wieczne. Bóg stworzył wszechświat zgodnie z pewnym planem, w którym każdy byt posiada własne miejsce. Wszystko we wszechświecie posiada głęboki znaczenie, wznosi ku Stwórcy – źródła wszelkiego piękna. Tę samą funkcję pełnią symbole, dlatego ich znaczenie jest dziś zaciemniane bądź przekształcane. Tworzy się iluzję w której stworzenie odrywane jest od jego miejsca i celu, a dobra materialne traktowane jako cel ostateczny człowieka.
 
Środowisko, w którym żyjemy, nie jest nigdy neutralne moralnie – sprzyja dobru duszy i upodobnianiu do Boga, bądź procesowi przeciwnemu. Kiedy życie społeczne dusz jest uporządkowane i intensywne, powstaje wspólny zbiór przekonań, kształtuje się mentalność wspólnotowe. Skoro kontemplacja piękna i harmonii wznosi człowieka ku wyżynom, ku czemu prowadzi inwazja brzydoty? – pytał Sławomir Skiba. – Do adoracji czego lub kogo prowadzi nas otaczająca brzydota? Jaki jest stan duszy karmionej taką estetyką? Czy można w tym przypadku w ogóle mówić o jakimś postępie? – dodał. Współczesna sztuka użytkowa nie pozostawia wątpliwości.

Kongres zakończył koncert muzyki klasycznej.

 
PCh24.pl, mat, luk

W trudnych okresach polskiej historii z Podhala często płynął głos rozsądku i przywiązania do polskości. Dzisiaj, w obliczu niszczenia polskiej szkoły przez lewackich ideologów z Ministerstwa Edukacji Narodowej, Górale chcą wyrazić swój sprzeciw i upomnieć się o normalność procesu edukacji. W sobotę 21 grudnia Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej Ks. Piotra Skargi, Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły oraz Stowarzyszenie Rodzice Chronią Dzieci organizują manifestację w Parku Miejskim w Nowym Targu. Protest odbędzie się w godzinach 12.00 – 14.00.
Kardynał Gerhard Ludwig Müller, biskup Athanasius Schneider ORC, biskup Joseph Strickland oraz ojciec Jan Strumiłowski OCist to duchowni występujący w filmie „Credo”, przekazujący nam cenną wiedzę o współczesnym Kościele. Film zrealizowany przez Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi dzięki Darczyńcom i Przyjaciołom będzie wyemitowany w środę 18 grudnia w Elblągu. Na bezpłatny pokaz zapraszają Stowarzyszenie Ks. Piotra Skargi oraz Stowarzyszenie Elbląscy Patrioci.
Za wymysły lewackich propagandzistów płacimy wszyscy w podniesionych cenach nośników energii, nowych podatkach i poprzez ukryte koszty, windujące wydatki na produkcję, usługi i funkcjonowanie gospodarstw domowych. O tym, w jaki sposób tzw. walka o ochronę klimatu będzie rzutowała na drenowanie budżetów rodzin i firm dowiemy się na spotkaniu Klubu „Polonia Christiana” w Poznaniu 19 grudnia w „Domu Technika”. Tytuł spotkania z dr. Mariuszem Błochowiakiem to „Oszustwo klimatyczne – przyczyny zmian klimatu”.
Czas Adwentu to czas oczekiwania na przyjście na świat Bożej Dzieciny, naszego Zbawiciela Jezusa Chrystusa. Wykorzystajmy dobrze dni przybliżające nas do Bożego Narodzenia, zwróćmy nasze myśli do betlejemskiej stajenki i zaczerpnijmy nadziei na osobiste odrodzenie. Oddajmy się modlitwie przygotowującej nas do Narodzin Pana i skorzystajmy z rekolekcji prowadzonych przez O. Jana Strumiłowskiego OCist, udostępnionych na kanale PCh24TV. Pomóżmy w ich promocji, aby dotarły do jak najszerszego grona osób.
W niesieniu pomocy ofiarom tegorocznej powodzi na południu Polski konieczne było starcie się z dwoma żywiołami – niszczycielską siłą nieujarzmionej wody i bolesnymi owocami kampanii wrogości wobec Kościoła. Przyjaciele i Darczyńcy Stowarzyszenia Ks. Piotra Skargi udowodnili, że sercem, rozumem i ludzką hojnością można wygrać z wieloma przeciwnościami, zwyciężając dobrem i miłością.