Radni krakowskiej Dzielnicy Grzegórzki przeciwni utworzeniu tzw. Strefy Czystego Transportu

2022-11-18 00:00:00
Radni krakowskiej Dzielnicy Grzegórzki przeciwni utworzeniu tzw. Strefy Czystego Transportu

Procedowana w Radzie Miasta Krakowa uchwała o objęciu całego miasta tzw. Strefą Czystego Transportu budzi wielkie kontrowersje i sprzeciw osób, widzących absurdalność pseudoekologicznych rozwiązań, które uderzają w właścicieli pojazdów, głównie w tych biedniejszych. Negatywnie o pomyśle władz Krakowa wypowiedzieli się już radni z Dzielnicy II Grzegórzki (jednej z centralnych dzielnic miasta), przyjmując w związku z tym specjalną uchwałę.

 

- Strefa Czystego Transportu powinna być wprowadzana w latach 2007-2009, kiedy był boom na auta sprowadzane z zachodniej Europy. Wtedy to miało sens. Obecnie kwestie wymiany aut naturalnie reguluje rynek sprzedaży samochodów. SCT i dopiero co tworzone regulacje są opóźnione o kilkanaście lat – mówi Grzegorz Finowski, radny Dzielnicy II Grzegórzki, członek Komisji Infrastruktury i Transportu.

 

Uzasadniając swoją negatywną opinię do projektu przedłożonego przez prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego, radni z Grzegórzek stwierdzają m.in.: Trzeba dążyć do zmniejszenia liczby samochodów w mieście poprzez zmiany organizacji ruchu, poprawę dostępności do komunikacji publicznej, np. tańsze bilety, a także wdrożenie polityki parkingowej. Strefa Czystego Transportu wydaje się być pustym hasłem, za którym nie idą nowe, realne, i skuteczne działania. Rozwiązania, które mają służyć poprawie jakości powietrza w mieście i związane z organizacją ruchu samochodowego w mieście są już zapisane w innych wypracowanych dokumentach i normach prawnych. W sytuacji obecnego kryzysu i problemów finansowych, z którymi zmaga się miasto tworzenie nowych przepisów, które w żaden sposób nie są priorytetowe, a głównie obciążą budżet miasta kolejnymi wydatkami związanymi z kontrolą ich przestrzegania, jest działaniem niegospodarnym.

 

Przypomnijmy, że sprzeciw wobec ideologicznego forsowania objęcia całego Krakowa tzw. Strefą Czystego Transportu prowadzona jest akcja zbierania podpisów pod petycją dostępną w Internecie na stronie nieoddamyaut.pl/krakow, którą do piątku 18 listopada podpisało już prawie 3,7 tys. osób.

 

Jej adresatami są prezydent Krakowa Jacek Majchrowski oraz wszyscy przewodniczący klubów radnych w Radzie Miasta Krakowa: Jacek Bednarz (Przyjazny Kraków), Łukasz Gibała (Kraków dla Mieszkańców), Andrzej Hawranek (PO), Włodzimierz Pietrus (PiS) i Michał Starobrat (Nowoczesny Kraków).

 

28 października tego roku oświadczenie wyrażające sprzeciw wobec powstaniu tzw. Strefy Czystego Transportu, wraz z apelem do radnych miejskich o odrzucenie w całości przedłożonej przez prezydenta Krakowa uchwały w sprawie ustanowienia tzw. Strefy Czystego Transportu w Krakowie, wydało Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi. Jego treść dostępna jest tutaj.

 

W oświadczeniu Stowarzyszenia wskazano, że: Już dzisiaj w Krakowie obserwujemy skutki wprowadzenia, a później rozszerzania, strefy płatnego parkowania, która drastycznie zmniejszyła dostępność komunikacyjną wielu obszarów miejskich. Efektem tych decyzji władz miasta stało się wyludnienie znacznych rejonów Krakowa, upadek małych i średnich firm z różnych branż, a przez to skazanie centrum podwawelskiego grodu na uzależnienie od jednego sektora gospodarczego – turystyki – branży podatnej na wahania koniunkturalne, czego doświadczaliśmy w czasie tzw. pandemii. Niebezpieczny dla osób zamieszkujących całą aglomerację krakowską upadek placówek handlowych i usługowych w centrum oznacza skazanie tych osób na utratę tysięcy miejsc pracy oraz na korzystanie z galerii handlowych, które staną się głównym beneficjentem zmian w organizacji komunikacji.

 

Argumentami przeciw procedowanej uchwale, podnoszonymi przez Stowarzyszenie Ks. Piotra Skargi, były m.in. brak oceny skutków ekonomicznych komunikacyjnego wykluczenia w mieście oraz ograniczenie możliwości poruszania się po mieście przez osoby biedne, starsze i chore, na ogół mniej majętne.

 

PiotrSkarga.pl

„Jeśli upokorzy się mój lud, nad którym zostało wezwane moje Imię, i będą błagać, i będą szukać mego imienia, i odwrócą się od swoich złych dróg, ja im wybaczę, a kraj ich ocalę.” 2 Krn 7,14 Tymi słowami Pan Prezydent Elekt Karol Nawrocki rozpoczął swoje przemówienie po oficjalnym ogłoszeniu wyników wyborów na Urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polski w 2025 roku.
Coraz wyższe ceny energii i paliw. Nowe podatki i opłaty oraz restrykcje i wymogi wymierzone we właścicieli domów czy mieszkań, przedsiębiorców, kierowców, rolników... Czy w Zielonym Ładzie jakkolwiek chodzi o ekologię i co w związku z „ekologiczną” polityką Unii Europejskiej czeka nas w najbliższych latach? Opowiedzą o tym nasi eksperci w stolicy Dolnego Śląska, już we wtorek 17 czerwca.
Rozmowa z Dariuszem Walusiakiem, reżyserem filmowym, członkiem komitetu organizacyjnego Narodowego Orszaku Chrystusa Króla. Orszak rozpocznie Msza Święta w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach, o godz. 12.00, skąd z modlitwą ulicami Krakowa przejdziemy na Wawel. W archikatedrze wawelskiej będziemy adorować Chrystusa w Najświętszym Sakramencie. Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi wspiera organizację Narodowego Orszaku Chrystusa Króla.
Kontynuując inicjatywę SKCh im. Ks. Piotra Skargi i grupy Apostolatu Fatimy, spotykamy się w najbliższy piątek 6 czerwca 2025 r. na wspólnej modlitwie. Gorąco zachęcamy Państwa do dołączenia, co można uczynić osobiście (w Krakowie) lub zdalnie za pośrednictwem transmisji na żywo przez serwis YouTube.
W czwartek 5 czerwca w Poznaniu organizowane jest spotkanie Klubu „Polonia Christiana”, poświęcone tematowi obrony polskiej szkoły przed jej dalszą degradacją. Niebezpieczne pomysły Ministerstwa Edukacji Narodowej zagrażają normalnemu edukowaniu młodych ludzi w oparciu o tradycyjne wartości. Temat poznańskiego wykładu i dyskusji z udziałem Zdzisławy Piaseckiej ze „Stowarzyszania Nauczyciele dla wolności” brzmi „Edukacja zdrowotna, rodzicu czy wiesz…?”.