W sobotę 21 czerwca 2014 r. gościem Klubu Polonia Christiana w Stalowej Woli był dr Paweł Skrzydlewski z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Prelegent wygłosił referat zatytułowany "Przyczyny ateizacji w edukacji".
Edukacja - zauważa dr Skrzydlewski - w swej istocie jest procesem wzrastania człowieka w dziedzinie zdobywania prawdy i jej rozumienia. Tak pojęta ze swej istoty jest nakierowana na prawdę pełną o całej rzeczywistości oraz osiągnięcie przez człowieka PRAWDY, jaką jest sam Absolut – Bóg. Z tej racji naturalny dla osoby ludzkiej proces edukacji musi być otwartym na Boga i prawdę o Bogu; nie może mieć charakteru laickiego, sekularnego, a przede wszystkim ateistycznego. Nie oznacza to jednak, że edukacja ma zostać poddana jakiejś formie sztucznej sakralizacji.
Prelegent podkreśla istotny fakt, że tradycja myśli zachodniej "ukazuje, że szkoła, jak i każda inna instytucja edukacyjna, muszą ze swej natury eliminować ze swych działań ideologię ateistyczną i nauczycieli ateistów, gdyż ich oddziaływanie jest zawsze destrukcyjne w dziedzinie edukacyjnej i wychowawczej, a sam ateizm jako błąd poznawczy i światopoglądowy dyskredytuje nauczyciela".
Ateizm - twierdzi Paweł Skrzydlewski - jako element światopoglądu człowieka nie jest stanowiskiem naukowym, lecz ideologicznym, często nabudowanym na błędnym poznaniu filozoficznym. Jego istotą jest negacja istnienia Boga, a co za tym idzie także negacja przyczyny istnienia świata oraz celu ostatecznego ludzkiego życia. Toteż ateizm uderza w podstawy wszelkiej racjonalności oraz sensowność, celowość ludzkiego życia – z tych racji jest nie tylko fałszem poznawczym, ale także złem, które powinno być usunięte z pola ludzkiej kultury, a w sposób szczególny z edukacji.
Jak zauważa wykładowca KUL, "oddziaływanie ateizmu na edukacje i kulturę ludzką należy wiązać głównie z przyczynami wypływającymi z błędów poznawczych, jakie pojawiły się pod koniec średniowiecza. Ważną rolę w uwolnieniu edukacji od ateizmu pełni realistyczna filozofia, która odsłania absurdy ateizmu i jego faktyczne konsekwencje".
Paweł Skrzydlewski zaznacza, że "obserwowane próby rugowania filozofii z edukacji – są nie tylko przyczynkiem do zubożenia kształcenia oraz jego deformacji, ale także są działaniami wprost służącymi ateizacji człowieka. Tak pojęta ateistyczna edukacja łatwo zamyka się na pełnię prawdy, redukuje proces kształcenia do przyuczenia do zawodu, deformuje wychowanie, sprowadzając je do jakiejś postaci socjalizacji człowieka. Jej skutkiem jest nie tyle wolność i autonomia osoby ludzkiej – co jej zniewolenie oraz degradacja".
PiotrSkarga.pl