Anglikańscy konserwatyści odrzucają propozycję zwierzchnika wspólnoty
2008-07-21 00:00:00
Konserwatywni hierarchowie anglikańscy nie zgodzili się na projekt wewnętrznego porozumienia w sprawach spornych. Próba arcybiskupa Canterbury, Rowana Williamsa, zmierzająca do pojednania Wspólnoty anglikańskiej, wykazuje poważne braki, oświadczyli 18 lipca w Oxfordzie arcybiskupi ważnych prowincji Wspólnoty.
Ich zdaniem, przedstawiony przez Williamsa projekt utworzenia „Anglican Covenant" za bardzo koncentruje się na instytucji Wspólnoty i za mało uwzględnia nauczanie Pisma Świętego.
Sygnatariusze oświadczenia, pochodzący głównie z Afryki i Azji Południowej, są wyrazicielami poglądów uczestników Światowej Konferencji ds. Przyszłości Kościoła Anglikańskiego (GAFCON), która obradowała pod koniec czerwca w Jerozolimie. Skrytykowali przede wszystkim „autonomię”, przyznaną przez Williamsa niektórym prowincjom kościelnym, jak np. wspólnocie episkopalnej w USA czy wspólnocie anglikańskiej Kanady. Obie te wspólnoty w kwestiach moralności seksualnej stoją w sprzeczności z Pismem Świętym, uważają konserwatyści.
Obecny, dramatyczny konflikt w łonie Wspólnoty anglikańskiej na świecie wywołała konsekracja w 2003 r. na „biskupa” New Hampshire Gene Robinsona, który otwarcie przyznaje się do swego homoseksualizmu.
Hierarchowie GAFCON atakują ponadto „kolonialną” rolę Williamsa w łonie anglikanizmu. Uważają, że z jednej strony – jako arcybiskup Canterbury – ma za duży wpływ na „wskazywanie drogi” Wspólnocie, z drugiej natomiast – nie ma do tego „formalnego obowiązku prawnego”. Hierarchowie podkreślają, że nie twierdzą, iż sami są bez grzechu i że tylko oni dysponują jedyną ważną interpretacją Biblii. Dostrzegają jednak, że ich starania o wierność Biblii i zachowanie tradycji podważają ci, którzy „w imieniu chrześcijaństwa usprawiedliwiają grzechy”.
Williams poddał projekt „Anglican Covenant” pod dyskusję na „szczycie kryzysowym” Wspólnoty anglikańskiej w Dar es-Salam w lutym 2007 r. Wyjaśnił wówczas, że taki zasadniczy konsens miałby stanowić zapis trwałych elementów nauczania anglikańskiego ujęty w ramy teologiczne i prawne tak, aby w przyszłości przeszkodzić „działaniom schizmatyckim”.
Źródło: KAI
Ubiegłoroczny sukces „Podsumowania Roku” skłania nas do kontynuowania tego ciekawego formatu dyskusyjnego. Już w środę 22 stycznia 2025 r. spotkają się z Państwem: Witold Gadowski, Arkadiusz Stelmach i Krystian Kratiuk. Program poprowadzi Łukasz Karpiel. Wstęp wolny – zapraszamy!
Gdy 35 lat temu upadał w Polsce komunizm wydawało nam się, że okres szykanowania Kościoła i wiernych skończył się raz na zawsze. Niestety, tak nam się tylko wydawało. Dzisiaj ponownie zadajemy sobie pytanie – jaka będzie nasza Ojczyzna? Odpowiedzi na tę kwestię będzie można poszukać już 18 stycznia, podczas spotkania Klubu „Polonia Christiana” z red. Krystianem Kratiukiem...
W piątek 17 stycznia o godzinie 18:00 w Hotelu Golden Tulip na krakowskim Kazimierzu (ul. Krakowska 28) odbędzie się wyjątkowe spotkanie autorskie z biskupem Athanasiusem Schneiderem. Wydarzenie będzie poświęcone jego najnowszej książce pt. „Credo. Kompendium wiary katolickiej” – niezwykłemu katechizmowi, który w prosty i przejrzysty sposób tłumaczy fundamenty wiary katolickiej.
Klub „Polonia Christiana” w Lublinie zaprasza na debatę pt. „Neomarksistowski eksperyment na narodzie. Wyzwania na 2025 rok”, która odbędzie się w sobotę 11 stycznia 2025 roku o godzinie 17:00. Gościem specjalnym klubowego spotkania będzie prof. Ryszard Zajączkowski, filozof związany z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim (KUL) i założyciel Stowarzyszenia Inicjatyw Naukowych.
W piątek 3 stycznia wieczorem, w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, odbędzie się inauguracja polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Na ten dzień swoje protesty zapowiedzieli rolnicy z całej Polski, sprzeciwiający się destrukcyjnej polityce UE w zakresie rolnictwa czy tzw. Zielonego Ładu. Wbrew oczekiwaniom rolników do Warszawy nie przybędzie przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen, firmująca pogłębiający się w Europie chaos ekonomiczny i społeczny.