Dla muzułmanina ziemia, na której panował islam, należy już na zawsze do wyznawców religii Mahometa i jeśli zostanie utracona, należy ją ponownie zdobyć. Pierwszymi ziemiami, które „powinny” powrócić do islamu są Bałkany, Sycylia i Hiszpania, następnie zaś cały wielki obszar Europy, na który kiedykolwiek dotarł Półksiężyc. Najwyższym celem pozostaje natomiast chrześcijański Rzym.
Problemu islamu w Europie nie można ograniczać do kwestii terroryzmu czy też fundamentalizmu, dotyczy on bowiem szerokiej rzeszy emigrantów pochodzących z krajów islamskich.
Imigracja islamska w Europie nie ma nic wspólnego z imigracją europejską w obu Amerykach na przełomie osiemnastego i dziewiętnastego wieku. Imigranci europejscy zostali gościnnie przyjęci na kontynencie amerykańskim i lojalnie zintegrowali się z nowymi krajami, wnosząc w nie swój wkład nie tylko w postaci siły roboczej, ale również kultury i tradycji. Dziś Unia Europejska gościnnie przyjmuje nowych imigrantów spoza Unii, oni jednak wcale nie mają zamiaru się integrować, a więc przyjąć język, kulturę i prawo goszczących ich krajów.
Należałoby mówić nie tyle o emigracji, ile raczej o migracjach na Zachód, kojarzących się z epoką najazdów barbarzyńców. Jednak barbarzyńcy, którzy opanowali Zachód, przejęli w dużej części jego cywilizację, podczas gdy cisi najeźdźcy naszych czasów nie ukrywają, że ich celem jest zastąpienie zachodnich wartości wartościami islamskiego
szariatu.
Wyniki sondaży są alarmujące. W Wielkiej Brytanii 26 procent ankietowanych muzułmanów twierdzi, że nie identyfikuje się z goszczącym ich krajem, 40 procent opowiada się za wprowadzeniem
szariatu, a 13 procent popiera terroryzm Al-Kaidy. Według badania opinii przeprowadzonego przez Pew Research, imigranci bardziej martwią się o pracę i o rodzinę niż o religię, jednak wszyscy uważają się przede wszystkim za muzułmanów, a dopiero w drugiej kolejności za Belgów, Niemców czy Francuzów. Z pierwszego raportu Europolu (2007 r.) wynika, że w większości przypadków rekrutacja terrorystów odbywa się w więzieniach, meczetach, a przede wszystkim w medresach, szkołach islamskich, do których posyłane są dzieci imigrantów.
Dwie linie strategiczne islamu
Oznacza to, że błędem jest wprowadzanie rozróżnienia pomiędzy ekstremistycznymi a umiarkowanymi grupami muzułmanów i szukanie wsparcia tych drugich przeciwko tym pierwszym. Zachód popełnił już ten błąd w stosunku do komunistów, których podzielił na „jastrzębie” i „gołębie”, szukając porozumienia z „gołębiami” i nie rozumiejąc, że komunizm jest jedną ideologią, dysponującą jedynie różnymi wariantami strategicznymi. Był to błąd
Ostpolitik oraz „kompromisu historycznego” we Włoszech. Dzisiaj istnieje niebezpieczeństwo, że ten sam błąd zostanie popełniony w stosunku do islamu.
W krajach islamskich, a także w większości europejskich wspólnot islamskich, mianem „umiarkowany” określa się kogoś, kto odrzuca przemoc, a przede wszystkim terroryzm, jako narzędzie szerzenia islamu i obrony islamskiej wspólnoty. To jednak nie oznacza, że uznaje on swoje wartości za możliwe do pogodzenia z wartościami Zachodu.
„Umiarkowani” chcą zdobyć Europę nie poprzez zamachy, lecz poprzez osiągnięcie przewagi demograficznej, islamizację przestrzeni społecznych i wprowadzenie prawa islamskiego do zachodnich instytucji. JE Giuseppe Bernardini, biskup Smyrny w Turcji, uczestnicząc w synodzie biskupów w 1999 r. powiedział, że podczas oficjalnego spotkania na temat dialogu islamsko-chrześcijańskiego pewien cieszący się dużym autorytetem muzułmanin zwrócił się do chrześcijan takimi słowami:
Dzięki waszym prawom (demokratycznym) zostaniecie przez nas zdobyci; dzięki naszym prawom (religijnym) zostaniecie przez nas zdominowani.
Tej łagodnej, oddolnej linii strategicznej przeciwstawia się twardsza linia radykalnego islamu, który dąży do przyspieszenia momentu zdobycia Zachodu poprzez wykorzystanie takich narzędzi, jak wojna i terroryzm.
Linię „radykalną” można by określić jako „leninowską”, a linię „umiarkowaną” jako „gramsciańską”, gdyż jest ona inspirowana strategią podboju autorstwa włoskiego przywódcy komunistycznego Antonia Gramsciego. Leninizm islamski reprezentuje Osama Bin Laden, natomiast islamski „gramscianizm” Tariq Ramadan, wnuk i spadkobierca duchowy założyciela Bractwa Muzułmańskiego Hassana al-Banny, który w swoim dziele
Etre musulman européen, étude des sources islamiques à la lumière du contexte européen (Tawhid, 1999), proponuje podstawy
muzułmańskiej tożsamości europejskiej jako alternatywę wobec zdechrystianizowanego Zachodu.