„Święta rozstrzygają się pod choinką” – to główny slogan akcji reklamowej prowadzonej w Niemczech przed świętami Bożego Narodzenia przez sieć Media Markt. Przeciwko tej antyreligijnej kampanii zaprotestowali: arcybiskup Bamberga Ludwig Schick, biskup pomocniczy Monachium Wolfgang Bischof oraz Stowarzyszenie Rodzin Katolickich twierdząc, że instrumentalizuje ona centralne chrześcijańskie święto, redukując je do czystej konsumpcji i obrażając wiernych.
Trzydziestosekundowe spoty reklamowe sieci Media Markt pokazują rodziny, które podczas wieczerzy wigilijnej w euforyczny sposób reagują na otrzymany w prezencie sprzęt elektroniczny. Zażaleniem na kontrowersyjne spoty zajęła się Niemiecka Rada Reklamy, uznając jednak, że sieć Media Markt nie naruszyła niczyich uczuć religijnych. Niektórzy eksperci od wizerunku stwierdzili nawet, że chrześcijanie potrzebują takich prowokujących kampanii, bo zbyt niejasno opowiadają światu, na czym ich wielkie święto faktycznie polega – informuje Radio Watykańskie.
W tej sytuacji Związek Młodzieży Katolickiej z Bawarii, wraz młodzieżą ewangelicką, wystartował z kampanią „Święta rozstrzygają się w żłobie”, która, nawiązując do sloganu sieci handlowej, wskazuje jednocześnie, że nadchodzące święta to wspomnienie narodzin Chrystusa w ubóstwie. W obronie prawdziwego sensu świąt Bożego Narodzenia powstała specjalna strona internetowa, a na portalu społecznościowym Facebook w ciągu kilku dni kampania znalazła ponad 16 tysięcy fanów.
„Nasz Dziennik” przypomina, że społeczeństwo niemieckie już od wielu lat oddala się od chrześcijaństwa, a przejawem tego jest m.in. systematyczne odchodzenie od tradycyjnego przeżywania chrześcijańskich świąt. Niemcy zwracają się coraz bardziej w stronę obezwładniającej komercjalizacji. Zanika także powszechna wiedza o znaczeniu świąt w naszym życiu i ich historii, a w to miejsce wchodzi laicka poprawność polityczna – czytamy w „NDz”.
Zdecydowanej większości dorosłych Niemców i dzieci ze świętami kojarzą się jedynie prezenty. Na pytanie skierowane do przedszkolaków: "Z czym kojarzą się wam święta Bożego Narodzenia?", niemieckie maluchy odpowiadały, że po pierwsze - z prezentami, po drugie - z wizytą babci lub innych członków rodziny, a jedynie znikomy procent niemieckich dzieci wiązał te święta z narodzinami Jezusa.
Z najnowszych badań opinii publicznej wynika, że 57 proc. Niemców Boże Narodzenie kojarzy się ze spokojem i miłością, 40 proc. jest przekonana o nadmiernej komercjalizacji tych świąt, a tylko dla 24 proc. święta te mają jakiekolwiek znaczenie religijne. W tym roku mniej niż połowa obywateli ma zamiar uczestniczyć w okresie Bożego Narodzenia w nabożeństwach. W niemieckich kościołach nie odprawia się Pasterki, a ostatnia Msza Święta 24 grudnia sprawowana jest o godz. 20.00.
Źródło: Radio Watykańskie, „Nasz Dziennik”
Copyright © by STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ IM. KS. PIOTRA SKARGI | Aktualności | Piotr Skarga TV | Apostolat Fatimy