Ponad 7,5 tys. uczestników zgromadziło czuwanie modlitewne w katedrze Notre-Dame w Paryżu. Odbyło się ono 8 grudnia wieczorem w czasie, gdy w teatrze Rond-Point odbywała się premiera bluźnierczego spektaklu „Golgota Picnic” (Piknik na Golgocie). Nie wszyscy zmieścili się w świątyni, część uczestników stała przed nią, na placu Jana Pawła II.
– Przyszliśmy z sercem pełnym miłości, aby złączyć się z Męką Chrystusa – zaznaczył kard. Vingt-Trois, który wezwał wiernych do udziału w czuwaniu. Tłumaczył, że obelga rani nie tylko Chrystusa. Odkrywa ona też serce tego, kto się jej dopuszcza, „rozczarowanie kogoś, kto nie umiał przyjąć słowa miłości”.
Hierarcha prosił zgromadzonych o modlitwę za wszystkich, którzy cierpią z powodu swej wiary w Chrystusa. Zacytował Jego słowa: „Błogosławieni jesteście, gdy [ludzie] wam urągają i prześladują was, i gdy z mego powodu mówią kłamliwie wszystko złe na was. Cieszcie się i radujcie, albowiem wasza nagroda wielka jest w niebie”.
Przez dwie godziny wierni modlili się, słuchali opisu Męki Pańskiej, śpiewali i adorowali wystawione w prezbiterium relikwie Męki Pańskiej – w tym koronę cierniową – przechowywane na co dzień w skarbcu katedralnym.
Był to symboliczny sprzeciw wobec bluźnierczej sztuki Rodrigo Garcii, która przedstawia groteskową wizję ukrzyżowania Chrystusa, ze scenami seksualnymi i obelgami pod Jego adresem włącznie. Przedstawienie to wywołało już wcześniej protesty w Madrycie i w Tuluzie. W stolicy Hiszpanii część widzów opuszczała teatr w trakcie spektaklu na widok kompletnej nagości aktorów i ukrzyżowania kobiety ze „stygmatami”. W Tuluzie z kolei doszło do protestów i czuwań modlitewnych przed teatrem.
Ponadto grupa katolików związana z portalem internetowym „Culture et foi” (Kultura i Wiara) manifestowała pod teatrem dwie godziny przed rozpoczęciem spektaklu z białymi kwiatami w dłoniach, aby uświadomić twórcom „ból chrześcijan i wezwać do wzajemnego szacunku”. Nie było skandowania sloganów, ani transparentów, demonstracja odbywała się w ciszy. Inicjatorzy manifestacji tłumaczyli, że sztuka Garcii nie jest zwykłą krytyką chrześcijaństwa, lecz „w złośliwy i agresywny sposób zniesławia przedstawienia wiary chrześcijańskiej”.
Przeciwko spektaklowi zmobilizowali się również lefebryści. Powiązany z Bractwem Kapłańskim św. Piusa X Instytut Civitas zapowiedział na swojej stronie internetowej, że „żadne z paryskich przedstawień «Golgota Picnic» nie odbędzie się bez mobilizacji chrześcijan przed teatrem” w dniach 8-17 grudnia. Organizacja ta demonstrowała już 19 listopada w dniu premiery tego spektaklu w Tuluzie. Protestowała także przeciwko innej sztuce w paryskim Teatrze Miejskim (Théâtre de la Ville) „Sur le concept du visage du fils de Dieu” (O idei oblicza syna Bożego) Romea Castellucciego. Civitas zaprasza także na marsz protestacyjny w niedzielę 11 grudnia, który ma zakończyć się przed teatrem Rond-Point.
Źródło: KAI
Copyright © by STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ IM. KS. PIOTRA SKARGI | Aktualności | Piotr Skarga TV | Apostolat Fatimy