Uchwalenie przez Radę Miasta Krakowa drakońskich zmian, przewidujących wykluczenie kilkuset tysięcy mieszkańców Krakowa i Małopolski z korzystania z miejskich dróg nie oznacza, że wejdą one w życie. Uchwała instalująca w Krakowie tzw. Strefę Czystego Transportu została w dniu 21 grudnia 2022 r. zaskarżona u Wojewody Małopolskiego Łukasza Kmity.
Wielu mieszkańców Małopolski ze zdumieniem odebrało fakt przyjęcia przez Radę Miasta Krakowa w dniu 23 listopada 2022 r. uchwały ustanawiającej na terenie całego miasta Krakowa tzw. Strefy Czystego Transportu. Uchwały, która zapadła przy sprzeciwie istotnej części radnych oraz z szeregiem protestów społecznych w tle.
Wielokrotnie informowaliśmy o wadach prawnych oraz społecznej i ekonomicznej szkodliwości tego projektu, w tym o potencjalnych zagrożeniach, jakie niesie dla kilkuset tysięcy mieszkańców Krakowa i pobliskich gmin wprowadzenie zakazu poruszania się po mieście. Zakaz ten ma objąć pojazdy niespełniające arbitralnie ustalonych norm emisji spalin oraz zostać poddany rygorystycznej egzekucji, z użyciem policyjnych kontroli na mieście oraz pod groźbą nałożenia grzywny w kwocie do 500 zł.
Stowarzyszenie Ks. Piotra Skargi wydało specjalne oświadczenie w tej sprawie (można zapoznać się z nim tutaj), w którym jednoznacznie poddano krytyce projekt uchwały ustanawiającej wspomnianą strefę. Oprócz tego, w porozumieniu z innymi organizacjami pozarządowymi, zorganizowaliśmy pikietę protestacyjną pod Urzędem Miasta Krakowa. Podczas tej pikiety odczytano treść kolportowanej w mieście oraz obecnej w przestrzeni internetowej petycji Ulice dla mieszkańców! Nie oddamy Krakowa! Dodajmy, iż petycję tę podpisało dotąd ponad 3800 osób.
W związku z decyzją większości krakowskich radnych, którzy zignorowali tak liczny i zdecydowany głos ze strony mieszkańców, zarząd Stowarzyszenia Ks. Piotra Skargi zdecydował się na podjęcie kroków prawnych, zmierzających do unieważnienia tej szkodliwej uchwały. W środę 21 grudnia przedstawiciele Stowarzyszenia złożyli w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie wniosek o unieważnienie Uchwały nr C/2707/22 Rady Miasta Krakowa. Wojewoda Małopolski jako organ nadzoru nad działalnością samorządu terytorialnego, posiada bowiem na obecnym etapie procedowania kompetencje kontrolne w stosunku do tego typu uchwał.
Wniosek Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi, którego treść publikujemy poniżej, nie jest jedynym tego typu aktem, który trafił do Wojewody Małopolskiego. Wnioski o unieważnienie uchwały złożyły wcześniej trzy inne podmioty. W naszym piśmie – oprócz przytaczanych już w toku postępowania legislacyjnego argumentów – podnosimy nowe przesłanki, które wskazują m.in. na bardzo wysokie prawdopodobieństwo niezgodności uchwalonych przepisów z Konstytucją RP oraz ustawami.
Oprócz tego, wskazujemy na kwestie społeczne i ekonomiczne, które w przypadku wejścia w życie przepisów o tzw. Strefie Czystego Transportu w istotny sposób pogorszą położenie materialne wielu tysięcy obywateli zamieszkujących obszar gminy Kraków oraz gmin sąsiednich oraz doprowadzą do ich faktycznego wykluczenia komunikacyjnego. „Wszystkie te osoby, które posiadają pojazdy niespełniające norm emisji spalin przewidzianych w załączniku do uchwały nr C/2707/22 Rady Miasta Krakowa, zostaną pozostawione bez możliwości dotarcia własnym transportem do żłobków, przedszkoli, szkół, szpitali, przychodni, ośrodków pomocy społecznej, sklepów i miejsc pracy zlokalizowanych w obrębie Krakowa. Dość wspomnieć, że na obszarze tzw. Strefy Czystego Transportu znajduje się obecnie 12 szpitali posiadających w ofercie świadczenia kontraktowane w NFZ oraz ponad 200 przychodni, które również świadczą usługi opłacane z budżetu” – czytamy w uzasadnieniu naszego wniosku.
Rozprawiamy się także z budowanym m.in. przez urzędników krakowskiego magistratu oraz niektóre media mitem, jakoby wprowadzenie Strefy Czystego Transportu miało naukowe uzasadnienie w zakresie ochrony środowiska. Takich argumentów, które dowodziłyby pozytywnego wpływu wspomnianej uchwały na jakość powietrza w mieście oraz na ograniczenie smogu jak dotąd nie przedstawiono. Zamiast tego, krakowscy urzędnicy skupili swój przekaz na odwołaniu się do decyzji podjętych przez rady gmin w kilku innych europejskich miastach (w Polsce żadne miasto nie wprowadziło tzw. strefy czystego transportu – Kraków jest pierwszym ośrodkiem miejskim, którego władze przegłosowały takie zmiany) oraz do argumentacji podnoszącej jedynie, że silniki diesla emitują więcej spalin niż benzynowe.
PiotrSkarga.pl
Copyright © by STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ IM. KS. PIOTRA SKARGI | Aktualności | Piotr Skarga TV | Apostolat Fatimy