USA: powieść o żonie Mahometa nie ukaże się

2008-08-13 00:00:00

W obawie przed gwałtownymi reakcjami świata islamskiego wydawnictwo Random House wchodzące w skład koncernu Bertelsmanna postanowiło, że nie opublikuje powieści o Aiszy, małoletniej żonie proroka Mahometa. Książkę zatytułowaną „Klejnot z Medyny” (Jewel of Medina) wycofano, zanim trafiła na półki księgarskie. Stało się tak z obawy przed aktami przemocy radykalnych islamistów wobec autorki, księgarzy i innych pracowników wydawniczych. Autorką książki „Jewel of Medina” jest dziennikarka Sherry Jones.

Książka została wycofana po zrecenzowaniu jej przez Denise Spellberg, profesor historii islamu na Uniwersytecie Teksasu w USA. Spellberg uważa, że powieść jest „fałszywa historycznie, złośliwa i głupia”. Jej zdaniem, Sherry Jones zamieniła „świętą opowieść” w pornograficzną historyjkę. Profesor z Teksasu ostrzegła też wydawnictwo, że w przypadku publikacji książki narazi się na podobne reakcje i przemoc, jak to miało miejsce w przypadku karykatur Mahometa i „Szatańskich wersetów” Salmana Rushdiego.

W świecie wyobrażeń islamskich Aisza odgrywa wielką rolę, nazywana jest „matką wyznawców” ( Umm-al-muminin). Była córką późniejszego kalifa Abu Bakra, członka rodu, z którego pochodził również Mahomet. Gdy była małym dzieckiem ojciec zabrał ją w 615 r. do chrześcijańskiej Etiopii, gdyż w tym czasie w Mekce trwały prześladowania pierwszych wspólnot muzułmańskich.

Gdy Aisza miała sześć lat, Mahomet podpisał z nią kontrakt małżeński. Skonsumował swoje małżeństwo, kiedy miała dziewięć lat i zgodnie z tradycją mogła już opuścić dom rodzinny. Na temat Aiszy nie ma zbyt wielu źródeł historycznych. Ponoć po ślubie bawiła się jeszcze lalkami. Do śmierci proroka pozostała jego najważniejszą żoną. Mahomet zmarł w jej domu w 632 r. i tam został pochowany. Później postawiono w tym miejscu meczet. Po śmierci Mahometa pierwszym „kalifem” muzułmanów został ojciec Aiszy, Abu Bakr, którego do dziś kwestionują szyici.

Aisza jako jedyna z żon Proroka brała czynny udział w życiu politycznym. Do dziś Aisza jest najbardziej popularnym imieniem kobiet muzułmańskich.

Źródło: KAI
W sobotę 10 maja w Warszawie odbyła się konferencja poświęcona problemowi, jaki nazwał i badał śp. Krzysztof Karoń. "Jak pokonać antykulturę?" - to pytanie, na które odpowiedzi szukałi prelegenci i uczestnicy dyskusji, widzący zagrożenia płynące na społeczeństwa państw rozwiniętych w XXI wieku.
Czekają nas jeszcze wyższe ceny energii i paliw. Na przedsiębiorców, kierowców, rolników już szykuje się nowe podatki i opłaty oraz restrykcje... Czy w Zielonym Ładzie jakkolwiek chodzi o ekologię, a także, czy po wyborach tutejsze władze przyspieszą jego wdrażanie – odpowiedzą eksperci – goście Klubu Stańczyka w Warszawie, już w najbliższy piątek 23 maja o godzinie 18:00.
Wszystkich Państwa serdecznie zapraszamy na wyjątkowy odcinek programu Prawy Prosty Plus, prowadzonego przez red. Łukasza Karpiela (PCh24.pl). Tym razem realizujemy go z udziałem publiczności i z możliwością zadania pytań naszym prelegentom. Spotkanie to odbędzie się już w najbliższą środę 21 maja w sali konferencyjnej Hotelu „Miodosytnia” w Krakowie.
Na pierwszej audiencji dla członków Kolegium Kardynalskiego Ojciec Święty wyjaśnił motywy, jakie stały za wyborem imienia Leona XIV. Wybrany 8 maja na papieża i biskupa Rzymu Leon XIV, podczas spotkania z kardynałami, przypomniał też, że „wszyscy papieże są jedynie pokornymi sługami Boga i braci”.
Już w najbliższą sobotę 10 maja w Hotelu „Gromada Centrum” w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 2 odbędzie się druga konferencja poświęcona niezwykle aktualnemu problemowi – narastającej fali antykultury, która zwalcza ład społeczny i otwarcie toczy wojnę przeciw cywilizacji życia. Konferencja pt. „Jak przełamać antykulturę? W drugą rocznicę śmierci śp. Krzysztofa Karonia” ma na celu konsolidację środowisk katolickich i patriotycznych do przeciwdziałania zagrożeniom niesionym przez lewackie rewolucje. Organizatorem warszawskiej konferencji jest Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi, a partnerami są prawicowe organizacje i mass media.