Gubernator Nowego Jorku, Andrew M. Cuomo, który przyznaje się do katolicyzmu, popełnia świętokradztwo przystępując do Komunii Św. – stwierdza prof. Edward N. Peters, wybitny amerykański znawca prawa kanonicznego. Cuomo żyje bez ślubu ze swoją partnerką, a więc jest w stanie grzechu ciężkiego.
Kanonista z seminarium w Detroit, a jednocześnie konsultant watykańskiego Najwyższego Trybunału Sygnatury Apostolskiej, wezwał polityka na swoim blogu internetowym do powstrzymania się od przyjmowania Najświętszego Sakramentu. „Gubernator, będąc w pełni wolny, publicznie dopuszcza się naruszenia fundamentalnego moralnego wymogu Kościoła” – napisał naukowiec w odpowiedzi na pytanie portalu Cybercast News Service. „Przyjmowanie przez niego Komunii jest obiektywnie aktem świętokradczym. Jeśli podejdzie do Komunii, powinno się mu odmówić Boskiego sakramentu” – dodał prof. Peters.
Skrytykował przy okazji biskupa Albany – Howarda J. Hubbarda, który udzielił gubernatorowi Komunii podczas Mszy św. w dniu 2 stycznia br.
Gubernator Cuomo rozwiódł się ze swoją żoną Kerry Kennedy w 2003 roku. Z obecną partnerką Sandrą Lee żyje w konkubinacie. Jak większość polityków Partii Demokratycznej jest również zwolennikiem aborcji i legalizacji związków homoseksualnych.
Prefekt Najwyższego Trybunału Sygnatury Apostolskiej kard. (wówczas arcybiskup) Raymond Burke już w 2008 przypomniał, że katolicy, którzy publicznie bronią aborcji, nie mogą przyjmować Komunii Św. Amerykański hierarcha kurialny podkreślił, że nie istnieje prawo do otrzymania Komunii Św., zaś udzielający jej szafarz powinien jej odmówić do czasu, gdy proszący o nią zwolennik aborcji „zmieni swoje życie”.
Dodał, że świadome przyjmowanie Komunii w stanie grzechu śmiertelnego jest świętokradztwem. Jako przykład tego rodzaju postępowania podał przyjmowanie Komunii Św. przez funkcjonariusza publicznego, który świadomie wspiera działania sprzeczne z odwiecznym prawem Bożym, takie jak publiczne opowiadanie się za uśmiercaniem dzieci nienarodzonych.
Najwyższy Trybunał Sygnatury Apostolskiej jest najwyższym sądem Kościoła katolickiego. Obecny kształt, nazwę, zadania i miejsce tego urzędu w strukturze Kurii Rzymskiej nadała mu konstytucja apostolska Jana Pawła II „Pastor Bonus” z 28 czerwca 1988 r. Zgodnie z tym dokumentem Trybunał jest najwyższą instancją odwoławczą w Kościele, rozpatrującą wyroki i sprawy orzeczone przez inne sądy bądź urzędy kurialne. Chodzi zwłaszcza o odwołania od orzeczeń o unieważnienie małżeństwa bądź w innych sprawach, wydane przez Trybunał Roty Rzymskiej.
Źródło: KAI