W dniu 23 lutego br. hiszpański parlament przyjął zwykłą większością głosów nową, kontrowersyjną ustawę aborcyjną, która pozwala nastolatkom od 16. roku życia na dokonanie aborcji bez zgody rodziców. Nowe prawo, lansowane przez socjalistyczny rząd José Luisa Zapatero, pozwala na zabijanie dzieci nienarodzonych do 14. tygodnia ciąży, a w razie poważnego zagrożenia dla życia i zdrowia dziecka lub matki – aż do 22. tygodnia ciąży.
Historia się powtarza
Aborcja w Hiszpanii została pierwotnie zalegalizowana i usankcjonowana przez króla w 1985 r. Zarówno wtedy, jak i teraz miała miejsce ogromna mobilizacja narodu, który najpierw chciał zapobiec uchwaleniu tego niesprawiedliwego prawa przez parlament, a potem prosił króla, by go nie promulgował. Podobnie jak teraz, ustawa została przyjęta i usankcjonowana przez monarchę (którego przodkom za wierność Kościołowi Stolica Apostolska przyznała tytuł władców katolickich).
Historia się powtarza. Niestety, stanowisko Episkopatu Hiszpanii pozostaje cały czas takie samo. W rzeczywistości w 1985 r. Konferencja Biskupów Hiszpanii ograniczyła się do wydania zaledwie kilku oświadczeń publicznych, z których część była niejasna, nie podejmując żadnych działań praktycznych, by okazać pasterską gorliwość. (Był jednak jeden chlubny wyjątek, który przytoczymy poniżej.)
„Gdzie biskupi studiowali moralność?”
Ks. Ángel David Martin Rubio, hiszpański duchowny z diecezji Coria-Caceres, wykładowca historii Kościoła w Teologicznym Instytucie Matki Bożej z Guadalupe i Diecezjalnego Seminarium w Caceres napisał szereg artykułów, analizujących postawę biskupów w stosunku do katolickich prawodawców i samego króla.
Tytuły tych artykułów mówią same za siebie: „Hiszpańscy biskupi i aborcja: historia się powtarza (26.02.2010)”; „Gdzie biskupi studiowali moralność? (4.03.2010)”; „Aborcja i królewska aprobata: 10 pytań do Konferencji Biskupów w Hiszpanii (7.03.2010)”.(1.)
O dwuznacznym stosunku biskupów ks. Martin Rubio pisze: „Za tę de facto tolerancję (aprobatę aborcji) oraz wiele innych inicjatyw ustawodawczych, które zmieniają istotę naszego społeczeństwa, prawdopodobnie największą odpowiedzialność ponoszą katoliccy pasterze i hiszpańscy katolicy – za wyjątkiem kilku chlubnych przykładów – którzy utracili wszelką kulturalną i społeczną konsekwencję swojej wiary”.(2)
Niejasne oświadczenia biskupa Martineza Camino
Ze swojej strony biskup pomocniczy Madrytu, sekretarz generalny i rzecznik hiszpańskiej Konferencji Biskupów, jezuita Juan Antonio Martinez Camino, zapytany przez dziennikarzy, czy hiszpański król nie zaciągnie na siebie ekskomuniki, jeśli podpisze ustawę aborcyjną, odpowiedział, że nie. I wydał oświadczenie, w którym niejasno uzasadniał swoje zdanie:
„Położenie Jego Wysokości jest wyjątkowe; żaden inny obywatel nie znajduje się w tej sytuacji i żadna konkretna zasada nie ma zastosowania do tego przypadku... Konferencja Biskupów nie chce orzekać o odpowiedzialności wyjątkowego aktu króla”.(3)
Bycie królem nie zwalnia katolika od przestrzegania podstawowych zasad moralnych, jak to wyraził jasno ks. Thomas J. Euteneuer, prezes Human Life Interntional.(4)
„Boga nie da się oszukać”
Ks. Martin Rubio podważył stwierdzenie bp Martineza Camino, cytując słowa oświadczenia z 1985 r., wydanego przez biskupa Cuenca, Jose Guerra Camposa (+1997), jedynego hiszpańskiego prałata, który przeciwstawił się oficjalnemu stanowisku episkopatu w związku z aprobatą ustawy aborcyjnej przez parlament i jej usankcjonowaniu przez króla. Bp Guerra Campos napisał wtedy:
„Czasami ludzie próbują uchylać się od odpowiedzialności, jak gdyby rola władz państwowych ograniczała się jedynie do bycia świadkami, rejestratorami, czy notariuszami woli ludu.Przekonają się oni jednak, że
Boga nie da się oszukać... Ci, którzy ustanowili ustawę aborcyjną są świadomymi i nieskruszonymi sprawcami tego, co papież nazywa „najpoważniejszym naruszeniem porządku moralnego ze wszystkimi poważnymi i szkodliwymi konsekwencjami zgorszenia publicznego.
Katolicy związani z uchwaleniem tego prawa powinni sprawdzić, czy podlegają karze przewidzianej w kanonie 915, który wyklucza z Komunii tych, którzy mają udział w jawnym grzechu ciężkim...Ogólna zasada jest jasna. Katolicy zajmujący publiczne stanowiska, którzy poprzez ustawy lub rozporządzenia rządu promują lub ułatwiają – czy w jakikolwiek sposób stwarzają ramy – dla przestępstwa aborcji nie mogą uniknąć piętna publicznych grzeszników. Powinni być tak traktowani – w szczególności jeśli chodzi o przyjmowanie sakramentów, dopóki nie naprawią, zgodnie ze swoimi możliwościami, ogromnej szkody oraz zgorszenia, które spowodowali”.(5)
Niewielka współpraca ze złem?
Jego Ekscelencja Reig Pla, biskup Alcala de Henares i przewodniczący Podkomisji Episkopatu ds. Rodziny i Życia powiedział, że król dopuścił się „niewielkiej współpracy ze złem”.(6)
Ktoś mógłby zapytać, czy stanowisko króla, aprobujące prawo i wprowadzające je w życie nie mogłoby być określone jako „ukryta formalna współpraca” czy „pozytywna współpraca” ze złem (również moralnie nie do przyjęcia)?(7)
„Wyrażam zgodę, by prawo to było stosowane”
W istocie akt króla nie był jedynie notarialnym zarejestrowaniem przyjętego prawa bez żadnego wpływu na nie. Zgodnie z obecną legislacją hiszpańską jego aprobata była niezbędna, by prawo to mogło wejść w życie.(8)
On nie tylko je zaaprobował, ale rozkazał także, by było akceptowane i stosowane, jak to można stwierdzić na podstawie tego dokumentu:
„
Niniejszym aprobuję ustawę (rozszerzającą stosowanie aborcji). Dlatego
rozkazuję wszystkim Hiszpanom, osobom prywatnym i władzom, aby
stosowały się do tego prawa i zapewniły jego egzekwowanie. Madryt, 3 marca 2010 r.”.(9)
Jest godne ubolewania, że absurdalny pomysł rozpowszechnienia aborcji zaczął szerzyć się także wśród katolickich polityków i władz, które rządzą i przyjmują ustawy, lekceważąc prawo Boże.
Żadne sztuczki nie pomogą tym, którzy przyczynili się do ustanowienia ustawy i jej wprowadzenia w życie, zachować możliwość pretendowania do zaszczytnego tytułu „katolika”. Z tego powodu, jak to napisał Jego Ekscelencja biskup Guerra Campos w 1985 r., że
„Boga nie da się oszukać”.
Przypisy:
1. Na
http://www.religionenlibertad.com/blog.asp?idautor=9.
2. "Obispos españoles y aborto: la historia se repite" na
http://www.religionenlibertad.com/articulo.asp?idarticulo=7373.
3. "Obispos españoles y aborto: la historia se repite" na
http://www.religionenlibertad.com/articulo.asp?idarticulo=7373.
4. Artykuł "'The world is watching!' Pro-Life Leader Challenges Spanish King to Defend Life in Upcoming Decision" at
http://www.hli.org/index.php/news/press-releases/805?task=view.
5. "Obispos españoles y aborto: la historia se repite" at
http://www.religionenlibertad.com/articulo.asp?idarticulo=7373.
6. "El obispo de Alcalá dice que el Rey 'coopera con el mal' al aprobar la Ley del Aborto" na
http://www.eldigitaldemadrid.es/articulo/general/2291/el-obispo-de-alcala-de-henares
-dice-que-el-rey-ldquo-coopera-con-el-mal-rdquo-al-aprobar-la-ley-del-aborto.
7. Cf. “Formal and Material Cooperation” in Ethics & Medics, June, 1995. Pozyskane z
http://www.consciencelaws.org/Examining-Conscience-Ethical/Ethical02.html; Msgr. Angel Rodriguez Luño, "La responsabilidad moral de quien usa material biológico ilícito" [The Moral Responsibility of One Who Makes Use of Unlawful Biological Material] at
http://www.usat.edu.pe/usat/capellania-usat/articulos/la-responsabilidad-moral-de-quien-usa-material-biologico-ilicito/.
8. „Król zaaprobuje w ciągu 15 dni ustawy przyjęte przez Kortezy, promulguje je i nakazuje ich stosowanie oraz natychmiastową publikację” [„El Rey sancionará en el plazo de quince días las leves aprobadas por las Cortes Generales, y las promulgará y ordenará su inmediata publicación”.] Constitución Española, Titulo III, Cap. 2, Artículo 91. At
http://noticias.juridicas.com/base_datos/Admin/constitucion.t3.html#).
9. „¿Dónde estudiaron moral los Obispos?" at
http://www.religionenlibertad.com/articulo.asp?idarticulo.
Źródło: Tfp.org, AS