Zalety oddzielnej edukacji dziewcząt i chłopców

2008-01-22 00:00:00

W Stanach Zjednoczonych odradza się zainteresowanie oddzielnymi szkołami dla chłopców i dziewcząt. W związku z planowanym zamknięciem ponad dwudziestu szkół w samym Waszyngtonie, 4 stycznia na łamach „Washington Times” pojawiła się idea, aby niektóre z nich przekształcić w szkoły jednopłciowe – informuje agencja Zenit.

W 1972 r. uchwalono poprawkę do prawa federalnego, regulującą kwestię szkolnictwa publicznego, która miała doprowadzić do zamknięcia szkół niekoedukacyjnych. Do 1995 r. w USA jedynie trzy szkoły publiczne oferowały oddzielną edukację dla chłopców i dla dziewcząt.

Późniejsze zmiany pozwoliły na tworzenie szkół nastawionych na osobne kształcenie. Obecnie, jak donosi „Washington Times”, w stolicy są dwie publiczne szkoły oferujące oddzielną edukację.

W ub. roku w waszyngtońskiej szkole Hope Comunity Charter School przeprowadzono eksperyment, który polegał na odseparowaniu dziewcząt od chłopców w szóstej klasie prawie na cały dzień. Eksperyment okazał się sukcesem i postanowiono ten program wdrożyć także w klasach od 5 do 7.

Według ogólnokrajowego stowarzyszenia, optującego za oddzielną edukacją publiczną, do października 2007 r. w USA było przynajmniej 366 szkół publicznych oferujących edukację oddzielną dla chłopców i dziewcząt. Część z nich oferowało oddzielne klasy, a część (88) to były typowe szkoły przeznaczone tylko dla jednej płci.

Obecnie w całym kraju podejmuje się inicjatywy, które mają doprowadzić do powołania większej liczby takich szkół. Część z nich np. w stanie Minnesota zamierza na razie zaoferować oddzielne kursy z matematyki i przedmiotów technicznych.

Zdaniem zwolenników zróżnicowanego nauczania ze względu na płeć, w oddzielnych klasach osiąga się lepsze wyniki. – Są badania, które pokazują, że kobiety motywuje się przy pomocy innych czynników niż mężczyzn – twierdzi Steve Ullrich, nauczyciel inżynierii ze szkoły średniej Lakeville South High School. W przypadku chłopców trzeba położyć większy nacisk na aktywność fizyczną. Poza tym w szkołach, w których nie ma dziewcząt chłopcy są bardziej koleżeńscy i współpracują ze sobą. Są też skoncentrowani. Zarówno chłopcy jak i dziewczęta uczący się w oddzielnych klasach uzyskują lepsze wyniki na testach. Znacznie mniej też odnotowuje się problemów wychowawczych.

Przeprowadzono także badania, z których wynika, że dziewczynki są bardziej uważne, potrafią długo słuchać i dobrze się wysławiać, natomiast chłopcy uczą się bardziej mechanicznie. Są też bardziej niecierpliwi i impulsywni oraz nastawieni na rywalizację.

Również w Europie niektóre organizacje, głównie katolickie, zabiegają o tworzenie oddzielnych szkół. Jednak zdaniem o. Johna Flynna, tutaj dominuje stereotyp i za wszelka cenę realizuje się ideę równości płci. Kiedy w ubiegłym roku próbowano uzyskać zgodę na stworzenie oddzielnej publicznej szkoły katolickiej dla chłopców w Poczdamie, kuratorium oświaty w Brandenburgii nie wyraziło zgody na to zgody, powołując się na konieczność realizacji idei równości płci. We Francji wszystkie lub prawie wszystkie szkoły publiczne w kraju są koedukacyjne. Podobnie jest w Holandii, Danii, Czechach, na Słowacji, Litwie, Łotwie, w Szwecji i Liechtensteinie.

Źródło: Zenit.org, AS
Na pierwszej audiencji dla członków Kolegium Kardynalskiego Ojciec Święty wyjaśnił motywy, jakie stały za wyborem imienia Leona XIV. Wybrany 8 maja na papieża i biskupa Rzymu Leon XIV, podczas spotkania z kardynałami, przypomniał też, że „wszyscy papieże są jedynie pokornymi sługami Boga i braci”.
Już w najbliższą sobotę 10 maja w Hotelu „Gromada Centrum” w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 2 odbędzie się druga konferencja poświęcona niezwykle aktualnemu problemowi – narastającej fali antykultury, która zwalcza ład społeczny i otwarcie toczy wojnę przeciw cywilizacji życia. Konferencja pt. „Jak przełamać antykulturę? W drugą rocznicę śmierci śp. Krzysztofa Karonia” ma na celu konsolidację środowisk katolickich i patriotycznych do przeciwdziałania zagrożeniom niesionym przez lewackie rewolucje. Organizatorem warszawskiej konferencji jest Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi, a partnerami są prawicowe organizacje i mass media.
Prognozy demograficzne dla Polski brzmią katastroficznie. Jesteśmy jednym z najszybciej wyludniających się narodów w Unii Europejskiej. W 2024 roku urodziło się tylko 252 tysiące młodych Polaków, podczas gdy zmarło 408 tysięcy osób. W najbliższy wtorek 29 kwietnia w Elblągu w Klubie „Polonia Christiana” Marcin Musiał poprowadzi wykład i dyskusję na temat „Jak ratować Polskę przed katastrofą demograficzną?”.
W Poniedziałek Wielkanocny o godzinie 7.35 zmarł Papież Franciszek. Ojciec Święty miał 88 lat i był 266. biskupem Rzymu. Jorge Mario Bergoglio SJ urodził się 17 grudnia 1936 roku w Buenos Aires, w stolicy Argentyny. Od 13 marca 2013 roku zasiadł na Stolicy Piotrowej, mając wówczas 76 lat. Wiadomość o śmierci Papieża Franciszka przekazał z kaplicy Domu Świętej Marty kamerling Świętego Kościoła Rzymskiego kard. Kevin Farrell.
Błogosławionych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego, spokoju, zdrowia i radości życzą Zarząd i Członkowie Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Księdza Piotra Skargi Wielkanoc A.D. 2025