150. rocznica objawień w grocie Massabielle
Jeszcze nie tak dawno temu ujrzenie blasku niewinności na twarzach dzieci czy nawet osób już nie tak młodych było czymś powszechnym. Czysty uśmiech, jasne spojrzenie, ogłada w gestach i sposobie zachowania, piękno postaw wskazywały na czystość duszy, która nie splamiła swej chrzcielnej szatki.
Jakże rzadko można teraz ujrzeć taki widok! Niezliczona liczba dzieci traci niewinność już w pierwszych starciach z życiem. Wielką odpowiedzialność za tę ogromną szkodę ponosi telewizja, a ostatnio - wiele programów komputerowych i internetowych, które z powodu wulgarnych, obscenicznych i pełnych przemocy treści można nazwać prawdziwymi niszczycielami niewinności.
Szokujące porównanie
Przyjrzyj się, drogi Czytelniku, fotografii św. Bernadety Soubirous. Mimo że była niezwykle ubogą pasterką i analfabetką, jej ubranie jest pełne godności, schludne i skromne. Jej fizjonomia - szczególnie oczy, które są zwierciadłem duszy - wyraża czystość, prawość, dobroć. To jest po prostu niewinna dziewczyna.
Jej dziewicza twarz wskazuje także na powagę, stanowczość, bojowość, umiłowanie Krzyża i gorące pragnienie nieba.
Porównaj teraz, Czytelniku, te fotografie z obrazem tak licznych młodych osób naszych czasów. Jak wiele z nich, hołdując wolności obyczajów, ubiera się, nie mając nawet poczucia wstydu, zachowuje się wulgarnie, rozmawia w sposób ordynarny, by nie powiedzieć lubieżny, obnażając marne wnętrza swoich dusz, które już dawno odeszły od nieskazitelności z czasów chrztu.
Porównanie to prowadzi nas do pytania:
Czym jest niewinność?
Słowo niewinność pochodzi z łaciny:
in (zaprzeczenie) i
nocentia (niegodziwość). Niewinność zatem jest cechą duszy wolnej od zła. Taka dusza jest prawa, powściągliwa, prosta. Charakteryzuje ją posiadanie wszystkich cnót, przynajmniej w podstawowym stopniu.
Nasz Pan Jezus Chrystus jest samą Niewinnością. Matka Boża jest istotą niewinną w najwyższym stopniu. Święci zaś albo zachowywali ją na zawsze, albo odzyskiwali straconą niewinność, ceniąc ją ponad wszystko.
Odzyskanie niewinności po upadku człowieka nie oznacza powrotu do stanu niewinności, w którym znajdowali się Adam i Ewa, żyjąc w raju ziemskim przed popełnieniem grzechu pierworodnego. Taki stan zakłada posiadanie darów pozanaturalnych.